Werkwijze EPC-attest


Waarom een EPC-attest opmaken?

In Vlaanderen is een EPC-attest noodzakelijk als jij jouw woning verkoopt of verhuurd. Dit is sinds 2008 het geval en het geldt in principe voor alle woningen. Een EPC-attest geeft inzicht in de energieprestatie van een gebouw of gebouweenheid. Het EPC geeft aanbevelingen om de energieprestatie van de gebouwschil en de installaties te verbeteren, waarbij enkel wordt gekenen naar het beschermd volume. Verder geeft het EPC-attest ook mogelijkheden weer om de woning te verbeteren aan de hand van een aantal adviezen.

Stappen tijdens het proces van het uitvoeren van een EPC-attest

1. Eerste contactname.

U contacteert ons per mail of telefoon, of u vult ons contactformulier in.

2. Vastleggen van het plaatsbezoek

Wij contacteren u om een afspraak voor het uitvoeren van de plaatsbezoek vast te leggen.

3. Voorbereiding

Heeft u facturen van uw uitgevoerde isolatiewerken, nieuwe beglazing of ketel, stel die ons dan zeker ter beschikking. Als deze documenten voldoen aan de voorwaarden van het inspectieprotocol, worden ze gebruikt voor de berekening van de energiescore

4. Plaatsbezoek

De energiedeskundige overloopt samen met de opdrachtgever de VEKA-EPC aanstiplijst en gaat aan de hand van het inspectieprotocol na hoe goed jouw woning scoort op energetisch vlak. Daarvoor kijkt de expert naar isolatiematerialen, ramen, installaties voor verwarming, koeling, ventilatie, aanwezigheid van zonnepanelen of boiler.

5. Data ingave

Dan wordt al deze data ingegeven in de energieprestatie databank en berekent de software de energie score voor de woning en kunnen we het Energie label bepalen.

6. Opmaak attest.

Deze informatie wordt gebruikt om het attest op te maken, en dit zal je dan via E-mail ontvangen.


Neem vandaag nog contact op voor uw EPC-attest!

Ontdek hoe wij u kunnen helpen met uw EPC-attest. Laat uw gebouw energiezuiniger en waardevoller worden.